Kommissorium for pårørenderådet i Autismecenter Syddanmark
I Autismecenteret har vi formuleret et værdisæt der er retningsgivende for vores arbejde med pårørendesamarbejde:
Ved Autismecenter Syddanmark ser vi pårørende som betydningsfulde relationer i den enkelte borgers liv og som værdifulde samarbejdspartnere.
Vi har fokus på medinddragelse og dialog med udgangspunkt i borgerens ressourcer, drømme og håb.
Vi inviterer ind til:
- Forventningsafstemning
- Vidensdeling
- Nysgerrighed
Et vigtigt element i vores pårørendesyn er dialogen og samarbejdet med pårørendegruppen. De lokale pårørendemøder og det centrale pårørenderåd er en forankret del af denne tænkning.
Formål med pårørenderådet
Formålet med pårørenderådet er at sikre dialog og samarbejde mellem centerledelse, medarbejdere og pårørende og på den måde at medvirke til en fortsat udvikling af trivsel og muligheder for de borgere, der har deres hjem i Autismecenteret eller på anden vis er tilknyttet Autismecenteret.
Pårørende repræsenterer borgernes samt de pårørendes interesser i en løbende dialog og samarbejde med centerledelsen om udvikling af centrets tilbud.
Pårørenderådets arbejdsområder
Pårørenderådet inddrages i forhold af generel karakter, der har betydning for borgernes hverdag og for samarbejdet med pårørende.
Pårørenderådet informeres om:
- Årsregnskab
- Budgetforslag for det kommende års driftsbudget
- Generelle personaleforhold, herunder generel fremmødestatistik og generelle tendenser i medarbejdertilfredshedsundersøgelsen
- Centrets overordnede faglige udviklingsplan, herunder konkrete udviklingsprojekter
- Rapporter fra besøg af Arbejdstilsynet, Social Tilsyn Syd, Ombudsmanden, Styrelsen for Patientsikkerhed samt analyser og redegørelser om indberetninger om magtanvendelse mv.
- Tendenser i efterspørgsel på pladser og øvrige tilbud
Pårørenderådet høres om:
- Væsentlige ændringer kvalitetsstandarder
- Konstruktive bidrag til at videreudvikle Autismecenteret
- Bidrag til inspiration og løsninger
- Væsentlige ændringer i centerets opbygning og indhold
- Frivillighed og de muligheder det giver for borgernes liv
Pårørenderådet inddrages i:
- Ansættelser på lederplan. Der er deltagelse i 1. samtale og der gives votering direkte til centerledelsen.
- Større om - eller tilbygninger eller væsentlige funktionsændringer (inddrages i eventuelle workshops i forbindelse med ideudviklingsfasen)
- Tilrettelæggelsen og afvikling af aktiviteter og socialt samvær, herunder eksempelvis frivillighed.
- Medvirke til at styrke dialogen mellem borgere, de pårørende og medarbejdere.
Afgrænsning af kompetence
- Pårørenderådet kan ikke behandle sager vedrørende enkeltpersoner, herunder konkrete borgere og personaleforhold.
- Pårørenderådet har ikke beslutningskompetence.
Pårørenderådets sammensætning
Pårørenderådet vælges af og blandt de pårørende til tilbuddenes borgere. Der vælges repræsentant for hver afdeling på de lokale møder. Det skal tilstræbes, at de enkelte matrikler er repræsenteret. Man er valgt for en toårig periode.
Møderamme
Dagsorden, indkald og mødeledelse varetages af formanden for pårørenderådet. Referat skrives af pårørendemedlem i pårørenderådet.
Der afholdes to faste møder årligt, et møde 2. og 4. kvartal. Ekstraordinært møde afholdes, hvis der er behov for orientering eller høring mellem de fastlagte møder.
Møderne afvikles en gang årligt på Nymarksvej og en gang på Holmehøjvej. Møderne fastlægges i starten af året i samarbejde mellem formand og centerledelse og meldes ud i afdelingernes årshjul. Møderne afholdes kl. 16.00-18.00.
Dagsordenforslag fra medlemmerne skal fremsendes til formanden senest 14 dage inden mødet. Dagsorden sendes ud til pårørenderådets medlemmer senest 8 dage før mødet.
Afbud gives til formanden. Hvis der er mere end 50% afbud til mødet aflyses dette.
Referatet lægges på Autismecenterets hjemmeside og udsendes til pårørenderådets medlemmer.