Skip til primært indhold

Kompetenceudvikling i Autismecentret

I Autismecenteret prioriterer vi medarbejdernes kompetenceudvikling højt - både for at sikre faglig kvalitet i vores tilbud og for at ruste medarbejdergruppen til at imødegå fremtidens krav.

Hvert år udarbejder vi en samlet kompetenceudviklingsplan for hele centeret, der beskriver det kommende års fokus. Planen bygger på en analyse af de kommende opgaver og en vurdering af kompetencerne i de enkelte afdelinger. På den måde sikrer vi, at vores indsatser tager afsæt i både strategiske mål og konkret praksis.

Vi ønsker, at alle medarbejdere har de rette kompetencer og den nyeste viden, der skal til for, at de kan yde støtte af den høje faglige kvalitet, der kræves i et højt specialiseret tilbud. Samtidig ruster vi organisationen til at følge med i de forandringer, der præger målgruppen og det pædagogiske felt.

Vores uddannelsesplan består af tre sammenhængende elementer: introduktionsforløb, grunduddannelse og videreuddannelse.

Introduktionsforløb: Vi klæder nye medarbejdere grundigt på

Alle afdelinger har deres eget introduktionsforløb. Som ny medarbejder modtager du ved ansættelsens start et lokalt forankret materiale, som introducerer dig til afdelingens værdier, fokusområder og daglige praksis. Du får også et introhæfte, der samler de tværgående vidensområder, som er nødvendige for at kunne navigere i hele organisationen.

Når du har gennemført det obligatoriske introduktionsforløb i afdelingen, deltager du i en fælles introdag på tværs af Autismecenteret. Her får du indblik i centerets opbygning, værdigrundlag, strategier og de sundhedsfaglige retningslinjer, som til sammen danner rammen for dit arbejde.

Grunduddannelsen: Faglig viden i praksis

Som medarbejder gennemfører du en 6-dages grunduddannelse i løbet af de første år i ansættelsen. Uddannelsen giver dig den nødvendige viden og konkrete redskaber til arbejdet i den specialiserede pædagogiske praksis.

Vi kobler hvert modul til praksisnære opgaver, som du løser i din egen afdeling. Din afdelingsleder kender til opgavernes indhold og støtter dig i både forankring og vidensdeling med kolleger. Det gør læringen konkret og brugbar fra første dag.

Grunduddannelsen dækker blandt andet:

  • Autismediagnosen
  • Hjerne og nervesystem
  • Triaden (forestillingsevne, kommunikation, socialt samspil og repetitiv adfærd)
  • TEACCH
  • Energiforvaltning
  • Stress og sårbarhed
  • De fire forklaringsmodeller (eksekutive funktioner, detaljefokus, mentalisering og sansning)
  • Sanseperception og sanseintegration
  • Tærskelværdier, arousal og sansereaktioner
  • LA2U
  • Seksualitet, søvn og kost
  • Pædagogiske strategier og redskaber

Du kan læse mere om grunduddannelsen her.

Videreuddannelse: Udgangspunkt i praksis

Når du har afsluttet grunduddannelsen og har opbygget erfaring i din funktion, kan du deltage i vores videreuddannelsestiltag. Vi tilrettelægger interne temadage på baggrund af ønsker og behov, som vi løbende afdækker i dialog med afdelingslederne.

Vi udbyder desuden mindre kompetencegivende uddannelser – også på baggrund af ønsker, som er afdækket i dialog med afdelingslederne. Vi prioriterer emner ud fra det aktuelle behov i afdelingerne og strategiske målsætninger på tværs af organisationen.

Kurserne afholdes så vidt muligt internt, så vi kan samle så mange deltagere som muligt og sikre, at ny viden hurtigt forankres i hverdagen.

Prioriteret videreuddannelse i 2025–2026

I det kommende år tilbyder vi temadage for store hold inden for følgende områder:

  • Low Arousal og LA2U
  • Sansestimulering
  • Sanseudredning
  • Pædagogisk massage
  • Tværprofessionelt samarbejde
  • Kompetenceforløb målrettet sundhedsfagligt personale
  • Uddannelse af flere praktikvejledere for pædagogstuderende
  • Visualiseringsværktøjet Let’s Visualize

Kontakt kursusafdelingen

Signe Porsmose-Andersen

Chefkonsulent med ledelse

Administration, Autismecenter Syddanmark


23266709
APPFWU01V